Translate

6. новембар 2013.

СВЕТИ ВЛАДИКА НИКОЛАЈ, ДУХОВНА ХРАНА ЊЕГОШЕВА IV Поклонимо се Црној Гори

ВЛАДИКА И ПЕСНИК, ВЛАДАР И МИСЛИЛАЦ
58. Међународни сајам књига, Београд, октобар, 2013.


   Но кад нас је бесмртни дух Његошев данас сабрао око своје богате духовне трпезе и нахранио нас својом тројаком крепком храном. својом пламеном вером у Бога и бесмртност душе, својим жарким родољубљем, и својим витештвом, дужност нам је, мислим, да учинимо оно што је и сам Владика чинио за живота и што би он то радо и сада с нама учинио, дужност нам је, на име, да се поклонимо и осталим бесмртницима, које је одњихала Црна Гора.
   Ми се клањамо, дакле, светоме краљу Јовану Владимиру, и клањамо се Црној Гори што нам је дала таквог племенитог и светог краља; - ми се клањамо Немањи и Светоме Сави и многим великим светитељима и витешким краљевима из Немањине династије, и клањамо се Црној Гори, што нам је дала ту славну династију;
   ми се клањамо светоме кнезу лазару, и клањамо се Црној Гори, што нам је одњихала таквога часног мученика за Крст часни и Слободу златну:
   ми се клањамо јуначини Краљевићу Марку, и клањамо се Црној Гори, што обрадова нашу историју и нашу песму таквим заточником правде;
   ми се клањамо кнезу балши и кнезу Ивану Црнојевићу, и клањамо се Црној Гори што обогати нашу историју таквим родољубивим и честитим владарима;
   ми се клањамо мудрим и неустрашивим владикама црногорским од Данила до Петра II, и клањамо се Црној Гори, што нас украси таквим дијамант - карактерима, таквим узоритим духовним и народним вођама;
   ми се клањамо Светом Петру I, победиоцу Наполеона, клањамо се Светом Василију Острошком, Светом Арсенију, Светом Стефану, и осталим светитељима црногорским, и клањамо се Црној Гори, што нам уздиже такве молитвенике пред престолом Божјим;
   ми се клањамо свима безбројним мученицима и благородним жртвама за веру, част и слободу, из чије је крви већ "изникло цвијеће" за ово поколење и клањамо се Црној Гори, што их имаде и даде и никоме се не пожали;
   ми се клањамо мукама и страдањима Црне Горе, ранама синова њених, сузама мајки њених, жалостима удовица њених, крви посечених младенаца њених, кроз векове и векове;
   ми се клањамо гусларима и певачима славе и победе, што помињаше мртве и храбрише живе, и тако не дадоше да се угаси пламен духа у Црној Гори, кроз векове и векове; - ми се клањамо још једном и духу и праху највећег песника нашег, Владике Петра II Његоша, с којим се у песништву може мерити само сав народ укупно, а нико појединачно, и који и нама и целом свету јасније но ико откри мајдан духовних и моралних блага Црне Горе, и клањамо се Црној Гори, што роди и ужеже такву лучу душама нашим; - ми се клањамо и Теби, Краље и Господаре Црне Горе, наследниче свих поменутих династија и престола, и свеколиког овог у истини златног мајдана, што се зове Црна Гора, овога богатства витешког, ове раскоши светитељске, ове силе и величине моралне; и благодаримо Ти, што си прихватио жељу и одлуку старешине Цркве Православне још од пре пет година, да се ова прослава изведе, и што си подигао цркву на Ловћену ономе, који је то заслужио, јер је носио цркву у грудима својим. Клањамо Ти се и зато, што се и Ти клањаш једноме од највећих великана народних, и тиме дајеш диван пример целоме народу, пример у томе кога треба поштовати и киме се треба одушевљавати.
   Но пре свију и после свију ми се клањамо Господу Богу, Творцу и Промислитељу, и благодаримо Му из дубине душе, прво, што је роду нашем дао таквога реткога човека какав је био Владика Петар II, и друго, што је по милости Својој остварио баш у наше дане сан Владичин о ослобођењу свега нашег народа.

Слава и покој Петру II Његошу!

Слава и хвала Богу ва век века! Амин.

ЊЕГОШ - ПЕСНИК СРПСКЕ СЛОБОДЕ, CATENA MUNDI, 2013.

1 коментар:

  1. Његош види бесмртност душе у вјечном кругу свемира.Остале су његове сузе да отворе наше хоризинте.

    ОдговориИзбриши