Translate

06. фебруар 2017.

Митрополит Иларион (Алфејев): Детињство и младост Исуса Христа. Васпитање и образовање (I део)

   У издању Сретењског манастира изашла је прва у низу од шест књига под називом "Исус Христос. Живот и учење " митрополита волокаламског Илариона (Алфејева). Главни фокус овог јединственог рада представља лик Исуса Христа. Аутор се не слаже са различитим струјама западне новозаветне науке, већ нас враћа назад тексту Јеванђеља - једином поузданом извору, сведочењу о Господу Исусу Христу. У књига митрополита Илариона дат је и историјски контекст који помаже да се боље разумeју догађаји и параболе из Јеванђеља. Први том је књиге посвећен је раздобљу од предисторије Рођења Спаситеља до почетка Његове проповеди.

   Превео за портал поуке.орг:А.Ж.

   Извор: www.pravoslavie.ru
фото: www.pravoslavie.ru
   Детињство Исусово одвијало се претежно у Назарету. Но, о овим годинама, врло мало знамо. Матеј не говори о њима, а Лука цeо период Исусовог живота док није напунио дванаест година је описао једном реченицом: Дете расте и укрепљава се духом, испуњен мудрошћу: и милост Божија је на Њему (Лука 2, 40.). Шта се крије иза овог израза?
   Да бисмо разумели како је васпитан Исус, Син Човечији, морамо да замислимо живот побожне породице средње класе из скромног галилејског града. Према претпоставци да је Јосиф имао шесторо деце из првог брака, врло је вероватно да су сви живели у истој кући, и да је Исус одрастао са својом полу-браћом и сестарама који су били много старији од Њега.
   У Назарету, у то доба, верује се да је живело више од пет стотина људи [1]. Сви су познавали једни друге и међусобне рођачке односе, што се јасно потврђује причом о Исусовој посети Назарету као одраслог проповедника: И дошавши у своју земљи, он их је поучавао у њиховој синагоги, толико да су се узбунили и говорили „Одакле овоме човеку та сила премудрости? Није ли он син тесара? Не зове ли се Његова мајка Марија, и нису ли Његова браћа, Јаков, и Јосија, и Симон и Јуда? Његове сестре не живе ли код нас? Одакле онда овом човеку све те ствари?“ (Мат. 13, 54-56).
   У овој причи, Исус се зове син тесарев. У паралелној причи по Марку, Исус се зове син столара (види Мк 6:.. 3). То указује на професију Јосифа, којом је, можемо оправдано да претпоставимо, и Исус овладао. Може бити да је Јосифова породица била једина породица у малом граду која се бавила столарском трговином. Већина становника су били укључени у пољопривредне радове, а вероватно је да је Јосиф израђивао за њих средства за производњу. Схватао је тако и у II веку Јустин Филозоф, који је писао о Исусу: "Сматрало се да је син Јосифа, и припремљен је за столара,  живећи међу људима, израђивао је алате као што су плугови и јармови" [2]. Исусова употреба термина "јарам" у Мат. 11, 30 (грчки. Ζυγоς, руски превод "иго") може да послужи као индиректна потврда ове хипотезе.
   Истовремено треба напоменути да је грчка реч τεκτων, којом је означена Јосифова професија, не значи само "столар", већ и "градитељ": термин који се примењивао не само на оне који су дрводеље, већ на све који су израђивали предмете од дрвета или камена. Грађевинске метафоре су честе у речима Исуса, и можемо да претпоставимо да је био добро упознат са грађевинском вештином. Примери укључују Његове речи о објекту изграђеном на стени и кући изграђеној на песку (видјети. Мат. 7, 24-27).
   Занимање столара или градитеља изискује учешће у комерцијалним активностима, столари продају своје производе, а градитељи су плаћени за свој рад. Исус је био добро упознат са законима трговине, са системом уговорних односа између купаца и продаваца, кредитора и дужника. У Његовом учењу у више наврата се користе слике из ове области, посебно, у причи о два дужника (види Мт 18, 23-35 ..), о талантима (види Мт 25: 14-30; .. Лука 19, 12. 27) и многе друге.
   Пољопривредне слике у Исусовим проповедима показују да је упознат са радом других земљака: ту видимо и сетву и жетву, и виноградари. С неки занимањима Исус је могао да упозна још у раном детињству, посматрајући како његови сусједи раде.

   Какво образовање је добио Исус?
  Наставиће се. Фусноте при свршетку комплетног текста.

   извор: pouke.org.

Нема коментара:

Постави коментар