Пред читаоцима је четврто издање књиге ,,Православна педаrогија" игумана Георгија (Шестуна), чије име је надалеко познато свима који данас учествују у саборном делу обнове континуитета руске духовне традиције. Ова књига има своју историју.
Године 1998. објављена је књига свештеника Евгенија Шестуна (данас игумана Георгија) "Православна педагогија”. Ова књига идејно је била написана као допуна знањима стеченим током професионалног педагошког образовања на совјетским факултетима, и одмах је постала веома позната. Необична идеја књиге је вероватно и условила њен успех, с обзиром да је структура одражавала низ питања педагога који је 90-тих година дошао у Цркву: какав је однос између спољашњег образовања, које новим поколењима омогућава да нађу своје место у социјалној стварности, и унутрашњег васпитања, које човека побуђује на духовни труд; да ли је Црква изградила сопствену традицију васпитања и које су њене особености; у којим особеностима руске културно-педагошке традиције се види утицај Цркве; који је значај православног васпитања у савременом свету и какве су могућности његове реализације?
Сва ова питања о православном васпитању се на концу своде на једно; на који начин васпитавати савремено дете у савременом свету, како му помоћи да пронађе "пут, истину и живот", и на који начин педагог може стећи духовну дисциплину, захваљујући којој ће бити истински помоћник младима у њиховом духовном узрастању?
Одговори су тражени у познатом кругу извора: у делима светих отаца и учитеља Цркве, старим и новим, код руских филозофа словенофила, православних писаца и богослова руске дијаспоре, у размишљањима савремених аутора о духовно-моралним принципима организацијее приватног и друштвеног живота. Нарочито важно место имала је публицистика, у којој је нашло одраз искуство православног образовања 90-тих година у свој његовој разноврсности: повратак традиционалним основама породичног васпитања, продубљивање образовних програма духовних школа, курсеви катихизације и православне просвете намењени одраслима, недељне школе, православне гимназије, вртићи и школе.
У исто време, почетком 90-тих година, настаје термин "православна педагогија". Поједини научници су били критички настројени по питању његовог укључивања у речник педагошке мисли, не видећи могућност његове коректне примене у теорији. Па ипак, термин се брзо усталио у јавном дискурсу и пронашао своје место у публицистици и педагошким истраживањима. У наставним плановима педагошких факултета појавиле су се дисциплине које одражавају различите аспекте православне педагогије, као и нарочити смерови посвећени православној педагогији. Категорија је добила "зелено светло" - појам је добио неопходно садржајно осмишљење и многобројне везе са другим категоријама језика педагошке реалности.
У првом издању књиге "Православна педагогија", на питање о садржају дотичне категорије, игуман Георгије даје једноставан и простодушан одговор: православна педагогија је педагогија чији циљеви нису ограничени оквирима човековог земаљског живота, већ иду изван њих, у живот вечни; православна педагогија је педагошка пракса која се темељи на Православној Цркви и налази ослонац у њеним светим тајнама.
Каква је пракса по среди, на којим принципима се заснива, које циљеве себи задаје, која средства користи какве резултате постиже - на ова питања аутор је почео да одговара, осврћући се на велико богатство најразноврснијих материјала православно-црквене и руске националне религиозно-филозофске традиције. Тако је у књизи: 1) истакнут предмет - православна педаroгија; 2) предложен метод - стваралачко усвајање традиuије у свој њеној пуноћи; и 3) представљен својеврстан компендијум одговора на питања која су се већ много пута могла чути у јавном дискурсу.
На основу извора, аутор је открио многе форме утицаја Православне Цркве на праксу васпитања у руској културној традицији и пружио широк спектар одговора на питаља која муче наше савременике. Само једна књига игумана Георгија (Шестуна) испунила је улогу читаве једне полице у кућној библиотеци са најбољим примерцима богословских, научних и публицистичких дела која одражавају православну идеју и праксу васпитања. Већ се у првом издању у потпуности показала једна важна особеност ауторовог стила - једноставност и поступност у постављању питања и давању одговора на њих: "Где је просто, тамо је анђела сто, а код сложеног нема ни једног". Његов стил се заснива на поверењу према традицији, која нас учи да трпимо, да се трудимо и да верујемо Богу, да имамо поверења у његова обећања и да слушамо његова упозорења. Господ нас чува од "ђаволских подстицаја" и све што нам је корисно даје нам у право време: "Онима који љубе Бога све помаже на добро" (Рим 8, 28). Слушајући ове савете, аутор није журио са доношењем теоријских модела и закључака, скрупулозно сакупљајући сва руском читаоцу доступна сведочанства о принципима и пракси православног васпитања. Да су сведочанства доступна руском читаоцу значи или да припадају руским ауторима, или да представљају садржај дела преведених на руски језик.
Самим тим, одричући се од систематске разраде појма православне педагогије, аутор је решио сасвим други задатак, неупоредиво важнији и савременији. Књига је актуелизовала историјско наслеђе православне педагошке мисли. Увела је у оптицај мноштво загубљених тема, имена, процена, тачака гледишта, што је омогућило реконструкцију свих питања о васпитању карактеристичних за руску културу, и тиме постала својеврстан мост који је поново омогућио кретање у оквирима руске културно-педагошке традиције. Врстан избор извора формирао је представу о структури поља њених проблема, о вези између елемената, о водећим идејама и доминантним темама. Вратили смо се у тачку у којој је традиција прекинута и смoгли да поставимо питања о њеним могућим путевима после прекида који се догодио унутар саме традиције, а не изван ње. Такав приступ аутору је омогућио да избегне грешке идеологизоване свести, склоне рационализацији искуства. Он није реконструисао традицију путем рационалне обраде сведочанстава о њој, него је у круг савременог културног дијалога увео нове саговорнике, носиоце традиције, сам је ступио са њима у дијалог и пружио исту могућност својим читаоцима. Свако ко је отварао "Православну педагогију" на њеним страницама се сусретао са живим сведоцима и сам почињао да разговара са њима. Отац Георгије не објашњава због чега је традиција ишла управо таквим путем, он једноставно сам крочи путем традиције и открива га другима, показујући на који начин традиција постаје не само предмет, већ и извор и начин самоспознаје.
У овом, четвртом издању књиге појам православне педагогије се уздиже на нови ниво теоријског осмишљења. Године 2006. у Казању игуман Георгије (Шестун) је одбранио докторску дисертацију из области педагошких наука на тему "Православне традиције духовно-моралног обликовања личности - историјско-теоријски аспект". Резултати истраживања су представљени у овом издању.
Садржај
Предговор (М. В. Захарченко)
Увод: Православна традиција и њена улога у духовном обликовању човека
ПРВИ ДЕО: ЦИЉЕВИ И ЗАДАЦИ ДУХОВНО-МОРАЛНОГ ОБЛИКОВАЊА ЛИЧНОСТИ У ПРАВОСЛАВНОЈ ПЕДАГОГИЈИ
Основни појмови педагогије са тачке гледишта православне традиције
Духовно-морално обликовање човека
Предмет проучавања православне педагогије
Основни појмови православне педагогије
Васпитање као стварање услова за духовно-морално обликовање личности
Историја трагања за педагошким идеалом и практичних циљева православног васпитања
Проблем слободе и васпитања у светлости православне педагошке мисли
Слобода као услов и резултат моралног самоопредељења човека
Појам личности у психологији и православној педагогији
Проблем личности у психологији
Православно поимање личности
Човеков живот као очување и развој надарености
Православна традиција као онтолошко утемељење православне педагогије
Традиција и њено место у културно-образовном простору
Православна традиција као културно-историјска традиција и као предање Цркве
Веза појмова "моралност" и ,,,духовност" у оквирима православне традиције
Различита одређења моралности и духовности
Енергијски приступ осмишљењу појма духовно-моралног обликовањачовека
ДРУГИ ДЕО: САДРЖАЈ ДУХОВНО-МОРАЛНОГ ОБЛИКОВАЊА ЛИЧНОСТИ У СТАРОЗАВЕТНОЈ И НОВОЗАВЕТНОЈ ЦРКВИ
Васпитање у светлости божанског откривења
Нераскидивост старозаветног и новозаветног типа васпитања у православној педагогији
Старозаветно учење о васпитању
Хришћанство и васпитање
Хришћанска педагогија у делима светих отаца и учитеља Цркве
Учење апостолских отаца и њихових непосредних наследника о васпитању
Учење отаца и учитеља Цркве 3. века о васпитању
Учење о васпитању у делима светих отаца 4. века
Педагошка схватања отаца и учитеља Руске Цркве
Улога руских светих у духовном животу друштва
Свети митрополит Филарет Московски
Свети Теофан Затворник, епископ вишенски
Свети праведни Јован Кронштатски
Дидактика свештеном ученика Тадеја (Успенског)
Руска религијска филозофија о карактеру просвећености Русије и Европе
Настанак идеје "чисте филозофије" и религијска свест
Хеленско паганство и византијско православље
Светлост природног разума и хришћанско обновљење ума
Ћутање руске филозофије
Григорије Савич Сковорода (1722-1794)
Филозофске расправе у Русији у првој половини 19. века
Иван Васиљевич Кирејевски (1806-1856)
Преглед основних дела И. В. Кирејевског
Алексеј Степанович Хомјаков (1804-1860)
Учење А. С. Хомјакова о Цркви
Гносеолошки ставови А. С. Хомјакова и његово виђење друштвеног васпитања у Русији
Николај Јаковљевич Даниљевски (1822-1885)
Самобитност руске филозофије
Обнова традиционалне руске педагогије у делима прегалаца народне школе
Николај Иванович Иљмински (1822-1891)
Сергеј Александрович Рачински (1836-1902)
Константин Петрович Победоноецев (1827-1907)
Општи историјски преглед основних педагошких праваца
"Просветитељство" као постепено одвајање од хришћанства (основни педагошки правци - анализа В. В. 3ењковског)
Антихришћанска суштина валдорфске педагогије
ТРЕЋИ ДЕО: ПРАВОСЛАВНА ПОРОДИЦА
Православна породица као део васељенске јерархије
Духовне основе православне породице
Јерархијско уређење породице
Место и значај мушкарца у васељенској јерархији
Основе хришћанског васпитања деце у породици
Особености развоја и духовног обликовања човека у различитим животним добима
Особености дечијег узраста
Васпитање као стварање услова за развој духовног живота
"Жива тајна васпитања" у радовима И. А. Иљина
Прва година дететовог живота
Рано детињство
Зрело детињство
Адолеcценција
О плодовима доброг васпитања
Традиционално породично васпитање - једини начин заштите од саблазни савремепог света
Духовне болести и узроци њиховог умножавања у савременом свету
Средства исцељења од духовних болести
ЧЕТВРТИ ДЕО: ПРАВОСЛАВНО И СВЕТОВНО ОБРАЗОВАЊЕ-КАРАКТЕРИСТИКЕ И САОДНОС
Модел трију равни културно-образовног простора
Човек у мултикултуралном свету
Улога световног образовања у преношењу цивилизацијске традиције
Савремени проблеми православног образовања духовно-морално обликовање личности у систему православног образовања
Основни проблеми савремене школе са становишта православне традиције
Савремени проблеми садржаја образовања
Усмереност садржаја савременог образовања на тржиште рада
Духовне основе садржаја образовања
Одражавање социјалне сфере човековог живота на садржај образовања
Руска култура као основ садржаја образовања и васпитања
Духовно-моралне основе васпитања грађанина
Школа и њен развој у светлости историје формирања западног света
Школа као традиција у светлости историје руске државе
Православна култура и њено место у образовном простору Русије
Наставнички позив као духовни дар
Наставнички позив
Личност наставника
Морални квалитети наставника
Закључак
Библиографија по темама |
Нема коментара:
Постави коментар