Веома је захвално говорити о токовима светог ћирилометодијевског Предања у животу и делу
Светога Саве. Нарочито је то захвално у наше дане, када народ којем припадамо, заједно са
својом Црквом и културом, преиспитује свој идентитет, своје историјско и духовно памћење,
своје Предање. Захвално је и због тога што се ове 1985. године навршава хиљаду и сто година
од престављења Светога Методија и седамсто педесет година од престављења Светога Саве.
Да подсетимо само: од Христа до Светога Методија протекло је око 850 година; од Светога
Методија до Светога Саве протекло је око 350 година и од Светога Саве до данас протекло је
неких 750 година. Другим речима, Свети Методије и његов брат Свети Кирил налазе се негде
на средокраћи времена од Христа до данас, а Свети Сава се налази, опет приближно, на
средокраћи од Свете Браће до нас. Ове бројке саме по себи нису толико важне, него их
наводимо само узгред да бисмо, узевши их као повод и почетак, проговорили о ћирило-
методијевској и светосавској традицији, о хришћанском Предању Свете Браће и Светога
Саве... Нема сумње да су и Света Браћа, Ћирило и Методије, и за њима Свети Сава, били
људи хришћанског Предања, његови живи сведоци и носиоци. Ово још не значи да им олако
можемо придати назив "традиционалисти", иако смо уобичајили да брзоплето дајемо називе,
епитете или етикете на основу нашег доба и његовог менталитета. Можемо их, дакле,
слободно и с правом назвати живим сведоцима и носиоцима хришћанског Предања, а да их
при том не назовемо "традиционалистима". Али шта је то Предање у хришћанском животу,
искуству, историји? Ово питање је постављено већ код Апостола Павла, тог изразитог
јеврејског “традиционалисте", бар док је био Савле и док је у име своје јудејске "традиције", у
име "предања отаца", прогонио хришћанство и хришћане као "новину" и "новаторе". Али
после се Савле обратио и постао Павле. Тада је прихватио Христа за Бога Истинитог, за Пут и
Истину живота свог и живота свега света. Да ли је он тиме сасвим напустио своја "отачка
предања", своју јудејску библијску традицију? По његовом сопственом признању - није!
Напротив, нашао је то предање у Христу, али сад оживљено, оистињено и осмишљено, и зато
је могао да каже управо у Посланици Јеврејима: "Исус Христос је исти јуче и данас и у векове.
" Затим је нашироко развио мисао о истинском хришћанском јудеохришћанском) предању и
поистоветио га са Јеванђељем Христовим, тачније речено са Самим Христом. Зато је био
изразити апостол хришћанскога Предања, мада не и "традиционалист". Јер, управо је он, тај
исти Павле, био такав, рецимо слободно, "новатор", тачније речено обновитељ и
препородитељ хришћанског живог Предања, да је собом и својом проповеђу Јеванђеља дао
печат читавоме хришћанству. Једноставно речено, показао је да хришћанско живо Предање
надилази уобичајено схваћену "традицију", као што Христов Нови Завет надилази сва
предања и традиције Старог Завета. Надилази, али не укида. Испуњава осмишљајем,
освећењем, препородом, преображајем увек живе Истине која је Живот, Живот вечни и
Божански, Богочовечански. Само старозаветно Предање могло је бити, и често је постајало,
притисак "слова које умртвљује", а потребан је "Дух који оживљује". Тај Дух и јесте Дух
Живота, Дух Христов. Он је истовремено постао Предање Живота, Предање Истине, Пута и
Живота, Који је Христос Исус - јуче и данас и довека исти. Да се разумемо: свако предање,
било какво и било чије, постаје, кад-тад, притисак и терет ако није Предање живог Живота и
Истине, вечног Живота и вечне Истине. Зато је у хришћанству божанско, тачније
богочовечанско, Предање недељиво повезано са Личношћу Живога Богочовека Христа. Без
Њега оно може бити, и бива, "слово које убија", "традиција" која умртвљује уместо да
оживљује. Све ово што рекосмо о предању још не значи да Предање не постоји или да није
потребно у хришћанској Цркви, посебно у Православној као јединој истинитој Реци или
Извору Живог Предања. Напротив, Православна Црква је одувек била, а и данас је означена
као Црква Предања, али Живог и Истинитог Предања, Предања као Истине и Живота. Та
предањска особина и јесте оно што чини њу Једном, Светом, Саборном (Католичанском) и
Апостолском Црквом Христовом.