Један од критеријума за класификацију литургијских песама могао би бити према гласу у којем се композиција изводи. Основна подела, у том смислу, била би на:
1. Песме које се поју увек у истом гласу (непромењиве и промењиве)
2. Песме које се поју у различитим гласовима
3. Песме које не припадају осмогласју
У прву категорију, песама које се увек певају у истом гласу улазе: Антифони, Придите поклонимсја, Свјати Боже (или друге песме које се певају пред чтеније Апостола), Благословен грјади, Видјехом свјет истини, Да исполњатсја, Буди имја Господње, али и Блажена, Ирмоси празника (уместо Достојно јест) и друге.
Важно је напоменути да поједине од ових песама могу имати мелодије састављене у различитим гласовима, али то нема за циљ задовољавање прописаног стандарда, већ представља израз слободе композитора (појца).
У другу категорију песама спадају мелодије оних делова литургије за које је типиком утврђен глас у којем се изводе (на свакој литургији, глас песме се може мењати), попут Алилује пред Јеванђеље. У ову групу спадају и оне песме којима глас извођења није утврђен типиком, али се у пракси мења у складу са владајућим гласом, као што су Херувимске песме, Достојно јест, причасни стих.
Трећој скупини припадају сва литургијска одговарања и чтенија, која се само условно могу сврстати у један од осам гласова, док суштински, уопште не припадају овом систему.
Никола Попмихајлов
pouke.org, март, 2013.
1. Песме које се поју увек у истом гласу (непромењиве и промењиве)
2. Песме које се поју у различитим гласовима
3. Песме које не припадају осмогласју
У прву категорију, песама које се увек певају у истом гласу улазе: Антифони, Придите поклонимсја, Свјати Боже (или друге песме које се певају пред чтеније Апостола), Благословен грјади, Видјехом свјет истини, Да исполњатсја, Буди имја Господње, али и Блажена, Ирмоси празника (уместо Достојно јест) и друге.
Важно је напоменути да поједине од ових песама могу имати мелодије састављене у различитим гласовима, али то нема за циљ задовољавање прописаног стандарда, већ представља израз слободе композитора (појца).
У другу категорију песама спадају мелодије оних делова литургије за које је типиком утврђен глас у којем се изводе (на свакој литургији, глас песме се може мењати), попут Алилује пред Јеванђеље. У ову групу спадају и оне песме којима глас извођења није утврђен типиком, али се у пракси мења у складу са владајућим гласом, као што су Херувимске песме, Достојно јест, причасни стих.
Трећој скупини припадају сва литургијска одговарања и чтенија, која се само условно могу сврстати у један од осам гласова, док суштински, уопште не припадају овом систему.
Звучни запис преузми овде: soundcloud.com |
Никола Попмихајлов
pouke.org, март, 2013.
Нема коментара:
Постави коментар