На тему "Православље и филм" говори проф. Божидар Зечевић, филмски критичар и драматург
ШЕСТИ ФЕСТИВАЛ ХРИШЋАНСКЕ КУЛТУРЕ
Порта Саборне цркве, Зајечар, 19. септембар 2021. године
Цео текст Божидара Зечевића "Православље и савремени филм" преузми овде: www.rastko.rs |
"Схватање света и човека као бескрајног филма драматичних изненађења можда ће изненадити и понеког познаваоца православне речи. Да, теоријско поимање филма садржано је и у православној мисли о човеку и његовим творевинама. Било би и чудно да није. Творачки акт, треперење светлости, побуда за раскривањем суштинских тајни, питање танке жице духовног и нетелесног, тражење невидљивог у видљивом, проналажење света и живота у духу божанског откривања, припадају и Светосавској богомисли. Аутор наведеног одломка о човеку као живом фотографском апарату није, дакле, Дзига Вертов, него преподобни Јустин (Поповић), један од највећих српских боготражитеља у новом времену. Не случајно. След његових идеја испоставља и следеће: „Стварност овога света је фантастичнија од свега најфантастичнијег и загонетнија од свега најзагонетнијег… Сва наша знања о свету и човеку … сабирају се у једно знање и једно пророштво. То знање, то пророштво гласи: овај видљиви свет стоји и постоји — на невидљивостима којима нема ни броја ни краја… А да! Вама се нуди боговска почаст: да будете творац и архитект новог света. Имате ли за то довољно маште, довољно ума, довољно снаге?“.
То што архимандрит и професор Јустин вероватно никада не беше чуо за Базенову филмску теорију аутора и припадајућа размишљања у духу прво „неореализма“, а затим француског „новог таласа“, ни мало не утиче на снагу овог прозрења. Али није то једини његов смисао. У свему, па и у филму, ава Јустин види чудо Божје, види самог Бога, који кроз људску имагинацију пролази као бескрајни низ покретних слика. То што човек, редитељ или гледалац само у ретким, изузетним тренуцима ухвати след овог тока — ствар је недокучива и неизвесна и није без утицаја нарочитог талента, који је и сам дар од Бога; Божји дар, духовни светловид".
Нема коментара:
Постави коментар