Ти глас си туге, и веље штедроте
Но често играш, у доброме ритму
Музички зналац, што уметност позна,
Зна да к'о искра међ' искарњим блисташ?
По реду пети, но изнад си свију
А име ти је Искарњи Први.
Гласови од петог до осмог се зато називају изведеним односно палгалним, а у словенској традицији до 18. века називали су се искарњим гласовима. По овој класификацији ови гласови се називају: Искарњи првом, Искарњи другом, Тежак и Искарњи четвртом.
Пети глас се сматра тужним гласом. Али та туга није неутешна. Он у души буди осећај радосне туге и преданости Богу. Слушајући мелодије овог гласа ми се лично обнављамо и доживљавамо лично мало васкрсење. Због тога не само тропар Пасхе „Христос васкрсе“, већ такоће и велики део службе Васкрса пева се у петом гласу. На тај начин се наглашава прелазак са Крста у Васкрсење, из туге у радост.
Карактер овог гласа варира у зависности од појединачног напева. Штавише, понекад је његов карактер заиста празничан и радостан, а други пут изражава страдање и жалост.
Никола Попмихајлов
извор: pouke.org
Но често играш, у доброме ритму
Музички зналац, што уметност позна,
Зна да к'о искра међ' искарњим блисташ?
По реду пети, но изнад си свију
А име ти је Искарњи Први.
Звучни запис преузми овде: soundcloud.com |
Гласови од петог до осмог се зато називају изведеним односно палгалним, а у словенској традицији до 18. века називали су се искарњим гласовима. По овој класификацији ови гласови се називају: Искарњи првом, Искарњи другом, Тежак и Искарњи четвртом.
Пети глас се сматра тужним гласом. Али та туга није неутешна. Он у души буди осећај радосне туге и преданости Богу. Слушајући мелодије овог гласа ми се лично обнављамо и доживљавамо лично мало васкрсење. Због тога не само тропар Пасхе „Христос васкрсе“, већ такоће и велики део службе Васкрса пева се у петом гласу. На тај начин се наглашава прелазак са Крста у Васкрсење, из туге у радост.
Карактер овог гласа варира у зависности од појединачног напева. Штавише, понекад је његов карактер заиста празничан и радостан, а други пут изражава страдање и жалост.
Никола Попмихајлов
извор: pouke.org
Нема коментара:
Постави коментар