“Након Великог рата, српски интелектуалци су тадашњим нихилистичким токовима који су били заступљени у европској философској мисли супроставили једну идеју која није била локалног и провинцијалног карактера већ као једну универзалну идеју а то је било светосавље. За разлику од идеје хуманизма светосавље је нудило епохалну и универзалну идеју тео-хуманизма што је било саставни дио токова и мишљења европских идеја тога времена”, казао је у Интернет литији професор доктор Богољуб Шијаковић са Православног богословског факултета Универзитета у Београду.
На оптужбе да се светосавље супроставља западним и европским вредностима професор Шијаковић каже да то није истина с обзиром да Европа почива на два стуба вредности и то грчкој антици и хришћанству а да светосавље, схваћено као наш национални израз тих хришћанских вредности, сам по себи говори како конкретно једна заједница остварује те хришћанске вредности које су универзалне: “Ако знамо да актуализујемо данас светосавље појединачно, онда оно представља егзистенцијално упутство. Пре свега оно говори о хришћанској природи нашег народа, његовог духа и душе и због тога се оно називало „сусретом народне душе са Христом“. Светосавље нам данас говори о идеалима који морају бити у темељу сваке заједнице а то су: правда и слобода, то је спремност на жртву, страдање, трпељивост и праштање и у том смислу је то заиста израз нашег националног карактера”, нагласио је професор Шијаковић.
Он је додао да су данашњи напади на светосавље у Црној Гори неосновани: “Прва прослава Светог Саве у Црној Гори је забележена 1856. године, а прва химна која је икад изведена у Црној Гори била је светосавска химна. Да не говоримо о томе да је већ у Минеју Божидара Вуковића из 1536. унесен Свети Сава као светитељ који се још од 13. века славио. Посебно је важно истаћи и Номоканон Светог Саве, који представља врхунац правног система тога времена, а који је настао 1219. године. Чувени професор са Оксфорда, Оболенски, написао је књигу чувених византијских портрета у којима је издвојио шест највећих личности византијског миленијума. Међу тих шест личности се налази Свети Сава.”
Професор Шијаковић је на крају разговора истакао да је улога свих великих људи као што је и Свети Сава та, да буду светионици и путеводитељи у историјским беспућима.
“Светосавски бунт народа у Црној Гори је очигледан. Оно што би нам Свети Сава поручио јесте да моћ треба да буде обуздана правом, а право мора бити ослоњено на етику и морал без којих и нема правних норми. Исто тако Свети Сава би нам рекао да ту етику из које темељимо право морамо да изведемо из наше вере која је етичка концепција која порађа један систем вриједности и моралних норми. Тај систем моралних норми утиче на правне норме и када то двоје буду доведени у склад онда ће бити складан и социјални живот у Црној Гори.”
Раде Дуловић
извор: mitropolija.com
Нема коментара:
Постави коментар