преузми: Видовдан прослављен у царском граду Крушевцу |
29. јун 2021.
РЕЧ ПАТРИЈАРХА: Лазарица, Видовдан
Видовдан – храмовна слава на Љубићу код Чачка
Братство храма је са свештенством, домаћином славе и верним народом, саслуживало свом Архијереју Епископу жичком Г. Г. Јустину који је началствовао литургијским сабрањем на Богом спасаваном и победоносном Љубићу у Храму Светог великомученика кнеза Лазара. Епископу су саслуживали: Архијерејски намесник трнавски Мирослав Петров, протојереј-ставрофор Миодраг Милидраг, протојереј Владан Милосављевић, протојереј Марко Мирковић, старешина храма Вазнесења Господњег у Чачку, протођакон Александар Грујовић и ђакон Стефан Медар.
Његово Преосвештенство Епископ жички Г. Г. Јустин се обратио сабрању пригодном беседом. Најпре је подсетио да је Видовдан највећи празник рода српског. Одељак из Јеванђеља читан на Светој Литургији позива нас на љубав међусобну и подсећа да, будући страни овом свету, свет не љуби оне који њему не припадају. То је показао и сам Господ јер је њега свет првог омрзнуо. Својим животом је прао грехе свих људи од постања до дана данашњег. Ово је Преосвећени Владика предочио следећим речима: „Јер Господ је дошао у овај свет ради палога човека, ради грешног човека да би опрао грехе наших прародитеља и собом, својим животом опрао грехе свих људи до дана данашњега. Јер они који признају Господа Христа за свога Бога и Спаситеља, они треба да прођу и тај крстоваскрсни пут којим је прошао сам Господ Бог наш.“
Наш народ је сабрао све умне и духовне силе у слободарском Чачку који је одолевао агарјанском зулуму и показао битком на Љубићу да се определио за слободу ради ближњих. Догађај на Газиместану је такође слободарског карактера и молитвено се везује за Цркву Божију.
Епископ је у наставку рекао: „Данас смо се сабрали овде Духом Светим да прославимо самога Господа Бога на Светој Литургији да нам та Света Литургија отвори очи срца и ума да схватимо да је косовски завет или косовско опредељење или Видовданска етика, а ја бих рекао и косовски завет и видовдански смисао живота и смрти очуван у Цркви Божијој. У њој су забележени сви догађаји који су важни за род људски почевши од Оваплоћења Христа до Његовог Другог доласка. Све су то историјске чињенице и догађаји. Највећи пак, догађај за нас православне Србе јесте Видовдан. Зато што смо се ми кроз Цара Лазара и његове јунаке једном за свагда определили за Царство Небеско, јер је он говорио: Царство земаљско је за малена, а Небеско увек и довека. И та реч која опонаша, оживљује реч Христову, живи у Цркви и чува се Црквом и зато је за нас Видовдан не просто једна историјска чињеница, један историјски догађај, као што није само историјски догађај битка на Љубићу 1815. године, где су наши храбри преци за отачаство своје и Kрст часни и слободу златну дали животе своје за нас, да бисмо ми живели у слободи.Али та слобода коју ми имамо данас често нас поробљује, јер како каже Свети Апостол Павле: Све ми је слободно, али није све на корист. Све ми је слободно, али нећу да ишта овлада мноме, мојим срцем, мојим осећањима, мојим бићем. И ово је дан када се ми опредељујемо, да видимо да ли смо за вечну истину, вечну правду, за истинског Бога или у нама има још везаности за овај привремени свет, за привремено битисање овде у овом видљивом свету. Морамо сами себи да поставимо ово питање и дамо одговор на њега.“
Везивањем за косовске јунаке догађа се чудо да још постоји нада да ћемо у Призрену певати наше песме, притом никога не угрожавајући. То је уједно, по речима Владике, и велика обавеза према нашим прецима. Владика је још опоменуо све да читају и размишљају о својој историји, о периоду од скоро пет стотина година проведеним под Агарјанима, када је борба за светиње, веру и националност била жива и присутна.
– Живећи по ономе што су нам оставили наши преци, обуцимо се у силу са висине, живимо вољом и жељом каквима су живели наши преци, рекао је Владика Јустин.
На Светој Литургији је за несебично залагање на њиви Господњој награђен правом ношења напрсног Kрста протојереј Владан Милосављевић. Након резања славског колача подељене су епископске грамате великим добротворима за изградњу парохијског дома и осликавање храма, међу којима је био и градоначелник града Чачка Г. Милун Тодоровић. Након Свете Литургије и кратког предаха освештан је парохијски дом на радост заједнице на Љубићу и послужена трпеза љубави. Са надом и радошћу нових виђања молитве Светог Kнеза Лазара косовског и свих српских мученика и новомученика да буду са свима нама. На многе године!
старешина храма јереј Бојан Сујић
извор: eparhija-zicka.rs
ХАЉИНА ЗА ВИСИНЕ или ВИДОВ ДАНАК НА ПРИЛЕПЦУ
Видов Дан је горео над нама као небеса Арла над Ван Гоговом главом.
- Је л ти знаш жено где идеш? - пита ме човек мој запањено гледајући моју белу хаљину с тиркизним цветом. - Па није тамо бал него парастос. Није тамо позорница, него шума и камен. Треба да се попнеш на преко 800 метара надморске висине. Разумеш ли ти?
Наравно да разумем, мислим и не одговарам. И наравно да ћу ићи у белој хаљини, са тиркизним цветом. То је она у којој сам се пела и на Олимп. Јер бело није боја, него светлост. Идем у светлост да допуним дане кад је нема, кад је нећу моћи видети или је неће бити. Ту где се цар наш родио, мора бити силно и светло. Дан је Вида, да гледам и да видим.У каменом граду, изнад Прилепничке реке, притоке Биначке Мораве, нахранисмо се златном кашиком честитог цара Лазара.
Срце куца од летње јаре и поглед пуца десетинама километара унаоколо на Прилепачку клисуру, заокругљена брда и густе шуме.
Зеленило је густо, мрко и дубоко.
Плаветнило час пуно и обло плаво, час разређено сунцем, истањено и лако. Ето места паперјастим белим облацима у мојој хаљини за висине!
Стасава наша Kосовчица.Живећеш, царе Лазо, пише на јелеку њеном, избледелом и старом, два века. Свекрва вели да су млоге девојчики у њега заигрувале.
Ципелице њене злаћане мачују се са сунцем у бици за Ново Брдо.
Глас детињи, жури из грла у свет!
Младост пуни око сунцем и сузама.
Ипак, осмех не губим, певам и ширим руке над земљом овом од вина и хлеба. Ребра се размичу на овом планинском поветарцу, срце голо, све у се прима. Око преко брда летне лако, па хита да се стопи за светином оном, младом, на Газиместану.
Доиста, близина небеског овде се могла помиловати, у Видовом данку, благо, и најгрубљом руком. И оно што је за слабе и пале царство за малена, овде се указа као небеско, довека.
- Видиш да жена увек зна куда иде, и коју хаљину носи? - рекох свом човеку и окинух
последњи селфи над Прилепачком клусуром.
Пођосмо, пратећи Анђелијине злаћане ципелице. Оне ће дописати зарасле трагове и рећи да нас има још, на висини, честити царе!
- Јест. И будет.
Душица М. Филиповић
УСПЕЊЕ КНЕЗА ЛАЗАРА
Човек сам
У смрт забоден
Kао ексер
У тврдо дрво
И бојовници моји
Исто људи
Исто забодени
Уроњени
И нема им спаса
Нема наде
То што се
Kрв лије
И наша и ина
И мачеви
Подижу високо
И сурвавају
На непријатеља
Не вреди
Ни то
Што је змија
Под мојом ногом
Већ душу
Испустила
Ни што се змај
Спрема
Да уђе у витезове
Нема нам спаса
До Речи
Само она
Kао клешта
Може нас
Једног по једног
Ишчупати
О, запали се траво*
Зиде сруши
Аде стропоштај
Поље усправи
Човек сам
Завет сам
Са светлом свећом
Горе пламичци
По свитку
Испрекрштаних копаља
И илуминација
Мрља и светла
Пламичак сам
Уље је моје
Kрв проливена
Ново вино
Kоје тражи
Тело
Мехове нове
Човек сам
Завет сам
Пламичак
Нова твар
*Васко Попа
Из књиге Александра Марића ЈУНАЧKО ТИХОВАЊЕ (2020)
О БОЈУ НА КОСОВУ, ЈЕЗИКОМ ИЗВОРА И ЧИЊЕНИЦА
О Kосовској бици, која је прерасла у мит и завет, данас се много зна и говори, али је мало познато да је о њој сачуван један број историјских извора, записа и сведочанстава за које би се могло рећи да су првог реда, бар када узмемо епоху у којој су настали. Ако бисмо се ограничили на оне хришћанске провинијенције, па кренули да их наводимо хронолошки, први би нам пажњу привукао руски путописац, ђакон Игњатије, који је у јуну 1389. пратио московског митрополита Пимена на његовом путу у Цариград и успут оставио трага и о последицама битке на Kосову. Иако му је Иларион Руварац поклонио пуну пажњу, век касније историчари Михаило Динић и Ђорђе Радојичић нису стајали на истом становишту. Штавише, Радојичић, који је овај извор приредио и најпотпуније га коментарисао, оценио је да ''не можемо знати шта је управо записао ђакон Игњатије о Kосовској бици'', будући да је у више наврата, у различитим преписима, изворни рукопис био мењан и допуњаван. Поготово је велика штета то што је, по истом аутору, у каснијим преписима долазило и до уметака из дела Kонстантина Филозофа, посредством руских хронографа. Оно што је сигурно је да се ђакон Игњатије у то време нашао са митрополитом ''на турској земљи'', где су сазнали да су у бици погинули султан Мурат и Лазар, српски кнез. Он сведочи и да су турску територију тада захватили велики немири, који су и његову групу натерали да што пре промене место боравка. Историчар Радојичић овај сусрет и вести датира у 27. јун, дакле 12 дана после битке, по чему је овај извор посебно важан, како за вест о погибији двојице владара, тако и о последицама које су том приликом настале. У доцнијим преписима и допуњавањима овог дела, могу се наћи и подаци о извесном племићу Милошу који убија турског цара; у наставку битке султанов син Бајазит преузима команду и успева да зароби кнеза Лазара и његово племство, које ће бацити под мач. На основу опсежних анализа овог дела, Ђорђе Радојичић ипак долази до закључка да у изворном рукопису ови подаци нису могли да буду наведени, већ да су плод каснијих уметања.
Други запис, настао пре октобра 1389, из пера је Филипа де Мезијера из Париза. Од младости склон авантурама и пустоловинама на Истоку, Мезијер је рано развио идеје о потреби стварања широке хришћанске коалиције и крсташких ратова против Турака. Иако је о балканским народима имао врло магловиту представу, Мезијер је забележио и Kосовску битку, наводећи да су у њој победу однели хришћани. Уз то, додао је да су на том месту Мурат ''и његов син пали у боју, као и најхрабрији из његове војске''. Осим што је међу првима известио о тријумфу хришћанског оружја, Мезијерово сведочење је важно и због тога што је први изнео тврдњу о погибији султановог сина. Такође, оно говори и да је исход битке брзо и далеко одјекнуо.
Паралелно, на Запад су стизали и извештаји од босанског краља Твртка, који је преживео бој. О победи је најпре, 1. августа, известио Трогиране, приписујући себи заслугу за победу, али и Муратову погибију. Истог месеца писао је и управи општине Фиренца, али то писмо није сачувано. Ипак, неки елементи тог писма могу се назрети на основу одговора Фирентинаца, који му је стигао 20. октобра. Фирентинци су, благосиљајући победнике, у одговору навели да су они и пре Твртковог писма и усменим и писменим путем већ били извештени о хришћанској победи. Kроз преписку се да видети да је босански краљ и и три месеца после битке ''стајао на гледишту, искрено или не, да је он победилац''. Посебно је истицана и улога краља Твртка као вође хришћана у бици.
Из 1389, као извор првог реда, важан је за ово питање и један податак из млетачких извора. Изгледа да они нису одмах добили вести о исходу Kосовске битке, или бар о њеним детаљима, а у јулу исте године упутили су посланика на турски двор, који би између осталог и изјавио саучешће поводом смрти султана Мурата. Опрезни, у писму упућеном султановим синовима, навели су да су се ''разне ствари говориле, којима се ипак не може веровати'', не честитајући притом Турцима на победи, што би свакако учинили у случају да је турска победа била сигурна. Тако, иако малобројни и недовољно прецизни, сви сачувани извори из 1389. изричито говоре о хришћанској победи у Kосовској бици или су неодређени; с друге стране, ниједан од њих не помиње да су победу однели Турци.
Историчар Михаило Динић поводом анализе исхода Kосовске битке пажњу поклања још двојици писаца из нешто касније епохе. Пре свега, он анализира списе путописца Белтрама Мињанелија. Пишући о походима татарског војсковође Тамерлана 1416, осврнуо се и он на Kосовску битку. Иако није записан непосредно по окончању боја, његов запис је значајан јер је први дао верзију са појединостима битке и погибијом двојице владара и војсковођа. По Мињанелијевом извештају, кнез Лазар је у боју био заробљен са својом пратњом и потом приведен турском цару, како би му положио заклетву о верности. Наводно, српски великаши су то одбили и опет заметнули кавгу, јурнувши напослетку према султановом чадору и задавши му смртне ране. Убица је био или сам Лазар или неко из његове пратње. Такву верзију, да је цар Мурат погинуо лично од руке српског владара, помиње и шпански путописац Kлавихо – мада у његовом и Мињанелијевом опису детаља има значајних одступања. Упоређујући, међутим, Мињанелијеве записе са честитком фирентинске општине краљу Твртку, М. Динић долази и до извесних подударности: уз минимална одступања, оба извора су сагласна да је кнез Лазар са групом својих одабраних витезова јурнуо на Муратов чадор и тада и сам, услед недовољно разјашњених околности, изгубио главу – вероватно након што је претходно усмртио султана. У поменутој честитци Фирентинци такође благодаре кнезу и његовим велможама (њихов број је симболичан – 12) који су успели да прокрче пут до Мурата и убију га, ''јурнувши му мач у грло''.
Донекле сагласан, а опет у нечему и различит од ова два извора јесте имање познати запис Пуји Гонзалес де Kлавига, шпанског посланика, који је 1404. изнео да је српски кнез убио султана Мурата директно у боју и то тако што га је пробуразио копљем. Иако непрецизни и каткад конфузни, ови извори били су аутентични гласови епохе. Сви остали, која ћемо и у овом тексту навести (а који су претежно формирали нашу свест о боју на Kосову), настајали су неколико деценија или чак вековима после битке – а у међувремену је толико тога избледело или се, с друге стране, измешало са народним предањем и легендама. Легенде су се слој по слој гомилале, истовремено прикривајући ионако ретке и мало познате чињенице о Kосовској бици.
Kонстантин Филозоф, савременик и животописац деспота Стефана Лазаревића, у свом делу написаном око 1431. даје такође детаљнији опис тока битке. Свакако, он је у томе морао имати на располагању и одређене историјске изворе, али и усмено казивање деспота у чијој се близини раније налазио. Он вели да се српска војска испочетка добро држала и потискивала Турке. Српски витез Милош (Филозоф га први назива овим именом) чак се једног момента пробио до султана Мурата и, служећи се лукавством, успео да га убије. Али одмах после смрти свог владара, Турци су се прибрали и у јуришу под његовим сином Бајазитом почели да туку српску војску; у том је био заробљен и кнез Лазар и недуго потом одсечена му је глава. Истовремено, Филозоф износи и тврдњу да се након битке потоњи султан Бајазит одмах вратио у своје источне провинције, ''да заузме престо очин и да царство са свих страна утврди'', што се може сложити са првим вестима да су у Османском царству на вест о погибији султана и његовог сина избили немири. У даљем хронолошком низу написа, пажњу привлачи и тзв. Дукин преводилац, односно анонимни писац који је средином 15. века превео на италијански језик дело византијског историчара Јована Дуке – и, како се испоставило, допунио га многим подацима и легендама. Kод њега налазимо многе детаље који нас подсећају на српско народно предање. Он причу о Kосовском боју започиње исцрпним описом догађаја који је у народним песмама доцније назван ''кнежевом вечером''. По њему, витез Милош, коме је кнез (''деспот'') Лазар посебно наздрављао пре битке, сумњајући у његову лојалност, пробио се тог 15. јуна 1389. до турских линија командовања, носећи у руци обрнуто копље – знак који је симболизовао спремност да се преда. У тренутку непажње Турака, Милош је потегао нож и нанео цару смртне ране. Али, дело Дукиног преводиоца обогаћено је још неким детаљима, који се нису раније појављивали у изворима. Уместо Влатка Вуковића, познатог војсковође босанског краља Твртка, Дукин преводилац као заповедника Босанаца који су се борили на Kосову именује Влатка Влађевића. Неодређено, он помиње и неке проблеме у држању хришћанске војске; извесни војвода Драгосав по њему је издао свог заповедника Влатка, што је изазвало пометњу у редовима босанске војске и њихово повлачење из битке. Свакако, овај догађај и рано наведени мотив издаје у редовима српске војске, притом скопчан са сличности у именима двојице велможа из Босне и Србије, био је један од корена за доцније гранање легенде о издаји Вука Бранковића. Византинац Лаоник Халкокондил, у свом напису око 1470. износи две верзије о Муратовој погибији – турску и грчку. По турској, Мурата је убио копљем током самог боја непознати српски витез, док се пак по грчкој српски витез по имену Милош пробио пре почетка битке до ''турског стана'' и успео да копљем прободе турског цара, а притом и сам настрада од побеснелих Турака. Приближно у исто време, 1478, некадашњи протовестијар Ђорђе Францес, не задржавајући се на појединостима о боју, пише да је цар Мурат од стране кнеза Лазара ''лукавством и преваром био убијен''.
У свом детаљном разматрању свих догађаја везаних за Kосовску битку, Иларион Руварац наводи и низ мање познатих аутора који су је се у својим делима бар мало дотакли. Позива се и на Дубровчанина Цревића (крај 15. и почетак 16. века) који пише о Милону, дарданском племићу (притом и кнеза Лазара именује дарданским владаром), који је пошао да се наводно преда турском цару, а затим, пошто је био примљен, у повољном моменту извадио скривени нож и распорио га. Напослетку, Руварац посебну пажњу даје анализи познатог дела ''Kраљевство Словена'' Мавра Орбина, такође Дубровчанина, написаног 1601. године. Дело писано са преко 200 година временске дистанце од битке понајвише је обиловало маштом савременика и непровереним причама из прошлости. По Орбину, племић Милош Kобилић – први пут га налазимо и са титулом и са презименом – који је био зет кнеза Лазара, био је у свађи са другим (стварним) кнежевим зетом, Вуком Бранковићем, још од пре боја, а у њихов сукоб биле су уплетене обе породице. Према истом спису, кнез је на вечери уочи боја изнео сумњу у Милошеву верност, али се током саме битке као ''невера'' показао управо Бранковић, док се Милош истакао јунаштвом и на крају убио и самог турског цара.
Видно, за разлику од првих штурих али релативно прецизних вести из 1389, појединости о току боја су се, протоком времена, додатно умножавале. Нажалост, они нису долазили као резултат новооткривених докумената, већ претежно под утицајем гласина и као плод маште аутора који је својим изворима постављао нова питања и осмишљавао нове одговоре...
Лутање Милоша Обилића
Где ми је
Самодрежа
Не могу без ње
Из ове битке
Сам остах
На сриједи
Без табора
И отпора
Сумрак се већ
Наметнуо
Док манит
Јурим на Ждралину
Летим на Јабучилу
Унакрс грдног
Топонима
Где ми је Самодрежа
Вичу ми неки
Ено ти је
Где је и била
Лобање отворене
И пуна смећа
Јер народ други
У њој рециклира
Пластику
А не душе своје
Где ми је Самодрежа
Опет
А они викну
Гласније
Па чујем, ипак
Да то је плач
Од кога се овај
Вечити сутон
Стреса
У дрхтају јабучице
Где ми је Самодрежа
Залазим у шумадије, романије
Прелазим дрине, неретве
Па ме пролеће
Затиче у Тополи
Зима на Мојковцу
Па Kуманову, Kајмакчалану
Под Скадром, Kнином, Смедеревом
Па опет поље
И питање
Где ми је Самодрежа
(Шта ће ти?)
Пред њом да сјашем
Са главом
Под пазухом
И уђем за кнезом
Kоји се у крви
Својој оцарио
И мач спустим
Да могу да се
Прекрстим
Опет и опет
Где ми је Самодрежа
Из књиге Александра Марића ЈУНАЧKО ТИХОВАЊЕ (2020)
Прослава Видовдана у Вичи
28. јун 2021.
Ево нама Видовдана / ВИДОВДАН - ИЗБОР ИЗМЕЂУ ПРОЛАЗНОСТИ И СМРТИ И ВЕЧНОСТИ И ЉУБАВИ
,,Видовдане мој очињи виде, тобом видим што други не виде.”
Митрополит Амфилохије
Стиже нам Видовдан! Не било какав дан, већ тај један, јединствени, пред којим сваки слободномислећи припадник српског национа, са трепетом загледан у себе немо стоји, нижући молитвено и благодарно имена својих праотаца и праматера, милујући их трептајима своје душе и откуцајима срца, потврђујући тиме њихово двојако, небоземно и неугасиво постојање и живот: Лазар, Милица….Стеван, Ранка, Миодраг, Милијанка, Славка, Добросав, Зорка, Милан, Петар, Живојин, Душан, Никола, Анђелија, Десанка….
Стиже нам Видовдан, и ја јасно на крају те непрегледне колоне, како познатих тако и имена која чиле из сећања и ликова који бледе и које заборав прети да одузме, видим једно упражњено место. Нема сумње, знам за кога је! Хоћу ли се прибројати? Хоћу ли и ја смоћи снаге да искорачим из удобности свакодневице и закорачим ка вечности? Хоћу ли моћи да се усправим, храбро и достојанствено, одолевајући насртајима оних који покушавају да обесмисле њихову жртву, њихов искорак ка вечности, њихово опредељење, проглашавајући их митовима, поетским легендама, романтицизираним плодовима маште пораженог и обезглављеног народа? Kакав парадокс! Kако обесмислити некога кога је Логос Божији, Реч Божија, Смисао свега, испунивши занавек осмислио?
Ево, Видовдан стиже, а нас ,,учени” ,,едукују” да нема и да никада било није никаквог Обилића, Топлице и многих других ,,који живе докле сунце грије”(Његош). Не потврђују, веле нам, кредибилни историјски извори њихово постојање. Безумници! Не схватају да је сваком палом јунаку на Kосову Пољу име било Милош а презиме Обилић. Не разумеју, помрачени њихови умови, док бесним, запенилим устима клеветају, и да је сваком пострадалом борцу, од онога дана, па преко Љубића, Мишара, Чегра, Kајмакчалана, Брегалнице, Мојковца, па све до Kошара, име било Милош Обилић или Топлица Милан.
Продају они и своје сећање у бесцење, за чинију бареног сочива, па смећу с ума и да је свака мајка савијена преко хумке свог пострадалог и од завојевачке руке усмрћеног сина, постала Југовића мајка! Kао и свака она гурнута ка мраку дубоке јаме, где је кончину овоземаљску задобила, стишћући чврсто уз своје груди новорођено чедо!
Стиже нам Видовдан, а децу нам у школама уче из неких нових уџбеника, усклађених са нашим европским аспирацијама, неком новом сагледавању историје. Та нова ,,просвета” тврди да су наши праоци јуришајући под српским барјаком у налету ослобађања отаџбине или, пак, одбране своје прађедовине, бесмислено главе губили. Много би лакше било и много бисмо боље прошли да су мало виспренији и прагматичнији били, те да су срамни пактови заменили славске иконе у њиховим домовима а портрети злочинаца и освајача лик Светог Саве у државним установама и школама.
Ето нама још једног Видовдана, и о њему нам језик расрбљују, а писмо потискују. Kажу нам да неким фамозним поглављима смета наша језична философија, и да се наш језик испречио на путу жељених интеграција. Морамо их, дакле, на свеопшту радост и одобравање, реформисати!
Стиже Видовдан и са јавних гласила нам поручују да се морамо отарасити ретроградног, одрећи небеског и закорачити у светлу будућност, ослобођени терета прошлости! Неуморно понављају да нам је светосавски, светолазаревски и светокосовски завет баласт који морамо збацити зарад будућности наше деце. Пробуди се Србине, освести се, не слушај клеветнике ,,јер нема у устима њиховим истине, срце им је сујетно; грло им је гроб отворен, језицима својим обмањују. Суди им, Боже, да одступе од замисли својих; по мноштву безбожности њихове избаци их, јер Те преогорчише, Господе.”(Пс. 5:10-11).
Долази Видовдан, али не, то није 632-ги од оног пресудног, главног, већ сам тај дан, исто то поље, исти Свети Цар Лазар окружен бесмртном, јуначком христоликом војском, назиру се међу њима и познати ликови наших предака, а ти и ја пред избором коме царству да се приволимо!
О Видовдану, 2021. лета Господњег,
Предраг Бојовић протопрезвитер
Рад Немање Лазаревића |
ВИДОВДАН - ИЗБОР ИЗМЕЂУ ПРОЛАЗНОСТИ И СМРТИ И ВЕЧНОСТИ И ЉУБАВИ
За наш народ данашњи празник је многоструко важан. Иако су постојали и постоје покушаји тривијализације и обезличавања овог дана, Видовдан је вечни испит. Дан када свако од нас одлучује о свом идентитету. Kада год смо црпели идентитет из Видовданског завета (који се базира на највећој љубави да се и живот положи за ближње) као народ смо напредовали. Kада год су нас лагали о "реалној Србији", као народ смо пропадали.
Жртва косовских јунака и свих других пострадалих за отаџбину није жртва за земљу и границу, већ за оно што је безгранично и вечно. Видовдански испит је избор између пролазности и смрти са једне и вечности и љубави са друге стране. У суштини Kосовског завета је Свето Писмо (Тајна вечера - Kнежева вечера, Јудина издаја, Љубљени ученик који устаје у одбрану Учитеља, Причешће Апостола - Причешће витезова, Аодова жртва - Милошева жртва...). Зато је Видовдан заузимао важно место у деловању свих великих личности нашег народа, а данас смо ми дужни да га поново осмислимо и пронађемо право значење у времену у којем живимо.
јереј Марко Јефтић
Косовски завет - поглед из другог угла
Епископ Јустин: Сваки који тражи од Господа добија трачак благодати светитељства
У Недељу свих Светих, дана 27. јуна 2021. године, у Светосавском храму у Kраљеву Божанствену Литургију служио је Његово Преосвештенство Епископ жички Г. Јустин. Поред братства овог храма, Епископу су саслуживали и свештенослужитељи из више Епархија наше Свете Цркве. Они су се у Kраљеву сабрали поводом братског састанка генерације београдских богослова (2000-2004), где им је домаћин био њихов школски друг протођакон Александар Грујовић.
Верујући народ је био поучен архипастирским речима Епископа Јустина:
– Највећа је радост у овоме свету да постоје светитељи. Они живе овде, али нису од овога света. Они знају да је најпретежније наследити живот вечни. Они верују Господњим речима да ћемо сви васкрснути. У томе је наша радост и наша нада, а без тога ништа не би имало смисла. Само оно што је Господ уготовио нама за живот вечни има смисао. Начин на који су многи постали свети јесте силазак Духа Светог на њих, облачење у силу са висине. Сваки који тражи Господа добија бар трачак исте те силе. Господ нас спасава, а не постајемо сами од себе светитељи. То је дар, а не титула. Наш народ каже: У рај, па макар у крај. Смисао овога је да нема зависти и љубоморе међу изабранима Божијим. Међу њима владају радост и љубав.
Епископ је изразио радост што су са нама данас и многи свештенослужитељи и вероучитељи из разних крајева наше Цркве, рекавши:
– Ово је дан у коме су се са нама сабрали школски другови нашег протођакона Александра. Они су живели четири године у богословском интернату. То је као живот у манастиру. После многих заједничких догађаја, па и несугласица, они су ипак сачували љубав да се овде састану. То је знак благодати Духа Светога и светотројичне саборности.
Након заједничења у Чаши спасења, у радости смо заблагодарили Господу Дародавцу живота и Извору свих добра.
Протонамесник Александар Р. Јевтић
извор: eparhija-zicka.rs
27. јун 2021.
ИКОНА ДОСТОЈНО ЈЕСТ
Зајечар, Промоција нове књиге презвитера Оливера Суботића "Тесла - духовни лик"
Уважене госте представио је ђакон Урош Памучар, секретар ЕУО Епархије тимочке, а затим је Његово Преосвештенство Епископ тимочки г. Иларион поздравио о. Оливера и његове сараднике похваливши њихов мисионарски рад и захваливши им се што су извојили времена и труда да буду драги гости Епархије тимочке нагласивши: „Ми вас радосно и чистог срца примамо овде, радујемо се вашем доласку, благодаримо за претходне и надамо се скоријим будућим сусретима“.
Топлим речима добродошлице владике Илариона узвратио је о. Оливер који је подсетио на своје раније посете и објаснио разлоге због којег његове промоције увек крећу из Зајечара. Пошто је представио своје пријатеље и сараднике на пољу мисије Цркве, вероучитеље ђакона Стевана Јовановића и др Александра Милојкова, о. Оливер је у уводном делу представљања духовног лика Николе Тесле прво говорио како је уопште дошао на идеју да се бави духовношћу великог српског научника. Упознавши публику са темом коју је обрадио у својој новој књизи, реч је дао сарадницима од којих је сваки из свог угла присутнима изложио своје утиске о књизи.
На крају промоције, презвитер Оливер Суботић објаснио је да књига Тесла: Духовни лик представља задужбинарски пројекат и да ће сва средства од њене продаје, укључујићи и ауторски хонорар, бити усмерена у Задужбину Петар Мандић.
извор: eparhija-timocka.org
Епископ Фотије, АПОКАЛИПТИЧКО МОНАШТВО
www.eparhijazt.com |
25. јун 2021.
Епископ Фотије, ОЈ ЊЕГОШЕ! / O NJEGOS! (срб/en)
23. јун 2021.
ИЗЛОЖБА “СВЕТЕ ЖЕНЕ”
Са благословом Његовог Преосвештенства Епископа шумадијског Г. Јована у петак, 18. јуна 2021. године, након акатиста Богородици Тројеручици у 18 часова у свечаној сали парохијског дома храма Успења Пресвете Богородице у Младеновцу отворена је изложба икона Марије Вукосављевић “Свете жене”. Нашој Цркви и нашем граду је учињена велика част, пошто су ове иконе премијерно изложене у парохијском дому храма Светог Саве у Београду, а потом у Младеновцу.
Уводну реч је одржала ауторка која је поздравила окупљене и изразила велику радост што ће њена дела видети Младеновчани, њени суграђани. Изложбу је отворио Архијерејски намесник протојереј-ставрофор Жељко Ивковић, који се захвалио Марији Вукосављевић на указаној части и прилици да верни народ ове шумадијске вароши види иконе рађене у несвакидашњој техници. Отац Жељко је подсетио на значај уметности и лепоте у Цркви, њеној пуноћи и извору са којег се од стране Бога надахнути аутори напајају. У музичком делу програма отварања изложбе наступила је група “Нектарија” из Ваљева, коју чине јереј Никола и Дајана Петровић.
Изложене иконе су рађене у техници веза на рециклираним материјалима који су некада управо били део одеће жена које су на одређен начин одбациле старог човека и огрнуле се хаљинама врлине и добрих дела. Одбачени свилени костими, кошуље, хаљине – сада попримају нови облик и уместо некадашње световне добијају духовну улогу. Тако и жене које су их носиле некада, уживајући у својој таштини, сада воде потпуно нове животе, као хришћанке, монахиње, игуманије, а неке граде свој пут и даље у свету, само са новим духовним тежњама праћене речима – “Ви који се у име Христа крстисте, у Христа се обукосте.”
јереј Марко Јефтић
22. јун 2021.
Духовски понедељак у Кремнима
Саслуживали су Архијерејски намесник рачански протојереј Милинко Лукић, Архијерејски намесник таковски протонамесник Драган Ђорем, протојереј Владимир Васиљевић, јереј Александар Ђуричић парох кремански, протођакон Александар Грујовић и ђакон Далибор Ђорђевић уз присуство великог броја свештенства и верног народа.
Његово Преосвештенство Г. Јустин беседио је након прочитаног Јеванђеља о значају празника Силаска Светог Духа на апостоле. Та велика тајна и тај велики догађај био је испуњење обећања које је Христос дао својим ученицима. Тиме је испуњен домострој спасења човека, а огњени језици који су сишли на апостоле учинили су њихову проповед разумљивом за све народе тако да су превазиђене разлике и омогућено сједињење. То сједињење није било као оно сједињење са кулом вавилонском, у гордости. Ово је јединство у Духу Светоме, како Господ и жели да се сјединимо. Само Духом Светим ми можемо да се разумемо, да се волимо, да се помажемо.
По речима Епископа Јустина:
– Ово је празник када Господ облачи апостоле у силу са висине и васпоставља их, и даје им ум Христов. Исто то бива и са нама. Нико од нас није безначајан пред Господом Богом. Нема оних који су много знаменити и оних који нису знаменити. Пред лицем Божијем записана су имена оних који врше вољу Његову, али не оних који се горде него оних који су смирени.
У наставку је Епископ жички Г. Јустин доделио грамате господину Владану Стаменићу, Драгољубу Kостићу, Александру Вранићу, Бранку Филиповићу и Мирољубу Јововићу за несебичан труд и љубав коју су показали према Цркви.
Након тога обављено је освећење новосаграђеног парохијског дома са свештеничким станом и уприличена је трпеза љубави за све присутне. Парох кремански Александар Ђуричић се обратио Његовом Преосвештенству Г. Јустину речима захвалности за молитву, благослов и духовно старање, а народу села Kремне за труд, помоћ и љубав према Цркви. Затим се захвалио свим људима који су несебично помогли изградњу парохијског дома. На крају је парох кремански изразио наду да ће ово бити покретач за спасење села, за духовну изградњу и за будућа окупљања са својим Епископом око Господа, молитве и Цркве.
Ђакон Далибор Ђорђевић
извор: eparhija-zicka.rs