Translate

3. мај 2014.

Свети владика Николај, БЕСЕДА О ДВА АДАМА: СМРТОТВОРНОМ И ЖИВОТОДАВНОМ

Јер како по Адаму сви умиру, тако ће и по Христу сви оживети ( I Кор. 15, 22)

   По Адаму - сеје се у срамоти, по Христу - устаје у слави. Од Адама је грех, од Христа правда. Од Адама немоћ и смрт, од Христа сила и живот. Сходно Адаму сви ћемо помрети, сходно Христу - сви ћемо оживети. Оно је човек земаљски, ово је човек небески. Оно је човек телесни, ово је човек духовни.
   Христос није васкрсао ради Себе него ради нас, као што није ни умро ради Себе него ради нас. Ако Његово васкрсење не значи и наше васкрсење, онда је Његово васкрсење горчина а не сласт. Где би онда била љубав Божја? И где смисао свега нашег земаљског бедног битисања и где смисао Христовог доласка на земљу?
   Онде где Адам скончава, Христос почиње. Адам скончава у гробу, Христос почиње васкрсом из гроба. Адамово колено, то је семе под земљом, које гнили и трули, и не види сунца и не верује, да оно може изаћи испод земље и развити се у зелену биљку са лишћем, цветом и родом. Христово колено, то је озеленела њива, на којој пшеница расте, и зелени се, и листа, и цвета, и доноси род многи.
   По Адаму не значи само да ћемо ми једнога дана умрети, него значи да смо ми већ мртви - мртви сви до једнога. По Христу не значи само да ћемо ми једнога дана оживети, него да смо већ оживљени, тј. семе је почело у земљи клијати и на светлост сунца избијати. Но потпун израз смрти је гроб, а потпун израз живота - бесмртност у Царству Божјем.
   Ум Адамових синова саглашава се са смрћу, мири се са труљењем, и тоне све дубље у земљу. Ум Христових синова буни се против смрти и трулежи и све се више упиње да исклија човека у светлост, чему и благодат Божја помаже. О васкрсли Господе, отрезни ум свих синова људских, да би бежали од таме и пропасти, и пружали се ка светлости и животу вечном, који је у Теби. Теби слава и хвала вавек. Амин.

Свети владика Николај, ОХРИДСКИ ПРОЛОГ, Глас Цркве, Шабац, 2000.

Нема коментара:

Постави коментар