Питање и контроверзе око честог примања Светог Причешћа, око везе између Св. Тајне Причешћа и Покајања, о суштини и значењу исповести, данас у нашој Цркви нису знак слабости или духовног пропадања, већ знак живота и буђења. Не може се негирати чињеница да се у православном свету појављује повећано интересовање, суштинска глад и жеђ, за виши духовни живот, и за то треба да будемо Богу благодарни. Ако, како неки мисле, постоји "криза"-онда су неизбежно "криза" и сва испитивања и продубљивања духовне будности-а то је добра "криза" и у добри час. Било би погрешно, а и немогуће, покушавати да се та "криза" реши административним мерама, декретима, забранама. Ми смо данас суочени са веома тешким духовним питањем, које се односи на све аспекте нашег живота, а додао бих, и на саму суштину Православља у нашем дубоко узбурканом "модерном" свету.
Само духовно слепи и потпуно безосећајни би могли да негирају да нашој Цркви-без обзира на њене успехе и релативна достигнућа, углавном спољашња и материјална - прети опасност изнутра, ужасна опасност, која је у порасту, а то је опасност секуларизма (посветовњачење). Шта је секуларизам? У једном чланку, објављеном пре неколико година, покушао сам да га овако дефинишем:
"...Универзално гледиште, а доследно томе, и начин живота, по коме основни аспекти људског постојања-породица, васпитање, наука, занимање итд.-не само да немају свој корен у нашој вери и да нису повезани са нашим исповедањем вере, већ се пориче и неопходност и могућност такве повезаности. Сматра се да је секуларна област живота аутономна, то јест, да са њом управљају њене властите вредности, принципи и мотиви, који су сасвим различити од верских. Секуларизам је, мање-више, посвуда заједнички модерној цивилизацији, а нарочито америчкој, која нас се овде највише тиче. Амерички секуларизам није антирелигиозан нити је атеистички. Он, напротив, сматра да религија представља један од његових битних елемената, тако да се и његов коначан став према религији с правом може назвати религиозним".
То је исто толико "философија религије" колико и "философија живота". Отворено антирелигиозно друштво-као што је Совјетска Русија или Црвена Кина-не може се назвати "секуларистичким". Тамо је религија непријатељ, кога треба уништити. Сви компромиси са њом, могу, у најбољем случају, да буду само привремени. Међутим, карактеристична црта америчке културе и њен "начин живота" су такви да религију прихватају као нешто суштинско за човека, а, истовремено, негирају да је она интегрални, свеопшти поглед на свет, и да она уобличава тоталитет људског постојања.
Манастир Вазнесење |
Да ли ово значи да је религизни секуларист циник, фарисеј или схизофреник? Уопште не значи. Значи само то да његово схватање религије потиче из његовог секуларистичког погледа на свет, а не обрнуто. У несекуларистичком друштву -ј едином друштву које је Православље у прошлости познавало-религија и њене вредности били су критеријум целокупног људског живота, били су "мерило" по коме се процењује човек, друштво и култура, чак и онда када одступају од овог мерила; када се у животу руководе светским мотивима и живе по светским мерилима, и онда је религија та која их опмиње, па макар и својом пасивном присутношћу. Према томе, "начин живота" може да буде нерелигиозан и ако је "животна философија" религиозна. У секуларистичком друштву је сасвим супротно: религија је укључена у "начин живота" а, "животна философија" је искључује.
Прихватање секуларизма радикално трансформише и саму религију. Секуларизам може да се придржава свих њених спољашњих и традиционалних облика, али ипак то је изнутра сасвим друкчија религија. Када секуларизам "одобрава" религију и даје јој почасно место у друштвеном животу, чини то једино стога што сама религија прихвата да буде део секуларистичког погледа на свет, да буде оправдање његових вредности и помоћ да те вредности буду достигнуте и остварене. И, заиста, секуларизам, када говори о религији, не употребљава ни једну реч више од речи "помоћ". "Од помоћи је", односно "користи", да се припада некој верској скупини, да се човек идентификује са религијском традицијом, да је активан у Цркви, да се моли; укратко, "корисно је" да "имаш веру". А пошто религија "помаже", пошто је она користан фактор у личном и друштвеном животу, онда треба и њој помоћи. Отуд све статистике потврђују задивљујући успех религије у Америци. Секуларизам прихвата религију, али под својим условима. Он јој одређује функцију; под условом да религија прихвата функцију, која јој је додељена и испуњава је, секуларизам ће је наградити богатством, почастима и престижом. В. Херберт пише: "Изгледа да је Америка у исто време и најрелигиознија и најсекуларистичкија земља...Сваки аспект савременог верског живота одражава овај парадокс: незадрживи секуларизам у религији, која је у успону...
о.Александар Шмеман, Велики пост, Братство Св.Симеона Мироточивог и Манастир Тврдош, Врњци и Требиње, 2007.
Нема коментара:
Постави коментар