Невероватно колико је наша служба испуњена молитвама за мир
и тражењима истог! Само у једној почетној јектенији (која се и назива „мирна“
), реч „мир“ се среће више пута. То је и почетно „Миром Господу помолимсја“,
које би правилније било превести са грчког „у миру Господу помолимсја“. То је
затим и следећа молитва за вишњи мир, тј. за мир који долази одозго, од Бога.
Потом – за мир целог света, што на руском („о мире всего мира“) звучи као да
кажете „узмимо, на пример, следећи пример“, али у грчком представља молитву за
„мир у космосу“ и ослобођено је повезивања са таутологијом. Узгред, тај
молитвени призив „за мир целог света“ својевремено се био инфилтрирао у
совјетске плакате, па су многи некад редовно могли да виде позив „Свету – мир!“
(рус. Миру – мир!) који је био написан белом бојом на јарко црвеном памучном
платну. Затим, после молитве за „благорастворење ваздуха и изобиље плодова
земаљских“ у служби се поново чује молитва за времена мирна. И то не рачунајући
многобројне „Мир свима“ и возгласе у којима се Господ назива Царем мира. О чему
говори толико често призивање мира и подсећање на њега? Говори о томе да нам
недостаје мир. Унутар сваког појединачног људског срца налазе се раздор, побуна
и бројне жалости. Између људи у породицама и колективима све време тињају
спорови, који су час пригушени час заоштрени. Због глупости, ситница. Свађају
се комично и непомирљиво таште и зетови, снахе и свекрве. Свађају се надређени
и подређени. Ропће редов на заставника и заставник на потпуковника. Попреко
један на другог гледају црномањасти и риђи. Богати тихо презиру сиромашне, и
сиромашни, час тише час гласније, али једнако жестоко мрзе богате. И тај
синонимични низ конфликата и конфронтација могао би се продужавати и
продужавати. А да се речи не би вукле у бесконачност, млади песник који је у
младости и погинуо једном је рекао, да је „ма где ти био и ма шта радио –
између Земље и Неба – рат“.
Носећи у самоме себи, под грудима, под срцем, а пре – у
самом срцу, семена спорова и раздора, човек је осуђен на свађе у свакодневици,
а човечанство на локалне и глобалне конфликте. „Откуда ратови и распре међу
нама? Не отуда ли, од сласти ваших, које се боре у вашим удима? Желите и
немате; убијате и завидите, и не можете да добијете; борите се и војујете, и
немате, јер не иштете. Иштете, и не примате, јер зло иштете, да у сластима
својим трошите.“ (Јак. 4,1-3) И при свему томе Црква стално тражи мир, моли се
за мир и призива мир на све људе. Ви ћете рећи – где је плод? Где је, заправо,
мир? А плод је у томе што ми и буквално не једемо међусобно једни друге. Дивни
Гогољ једном је рекао да људи не једу једни друге за доручак и не претварају се
у праве људождере, само зато што се стално служи Света Литургија. Благодат
Божија излива своје уздржавајуће дејство и не да људима се потпуно одвоје од
моралног закона и поистовете са демонима. То и јесте плод. Онај ко се моли,
разуме изречено. Али онај ко се уопште не моли, такав говори надмене фразе
типа: „Због чега Бог не уништи зло? Где је уопште ваш љубљени Сведржитељ, ако
је у свету толико зла?“ Ово питање, као неправилно формулисано, не заслужује
одговор. А човек који се моли мора срцем да схвати да су молитве Цркве –
тајанствени извор свега онога што је добро, и јака, можда, једина узда на свако
сатанско деловање. Стога дакле Црква сваког сата, чак и у овој сада минути на
различитим језицима и гласовима позива, моли се и тражи мир, и та мољења нису
бесплодна нити бескорисна.
Човек нема мира. Нема га ни у срцу, ни у мислима. На папиру
мир, истина, постоји. Постоји у декларацијама и мировним споразумима. Ти
споразуми, који ће неминовно бити нарушени правом јачег или из других разлога,
и претворени су у макулатуру. А у животу и у стварности нема мира. Код Бога
постоји мир, и Сам „Он је мир наш“, како Павле о томе више пута говори. И Црква
се непрестано моли за оно чега или нема, или недостаје, а што је веома
потребно. Хвала јој на томе. Када једног дана Црква напусти свет и сакрије се
као Крилата Жена Апокалипсе, тада ће сва твар осетити да је живот изгубио
смисао. То ће осетити и верујући и неверујући, због тога што је живот без Цркве
тужно и неподношљиво ишчекивање неизбежне смрти. Понегде то већ знају, и то не
из књига већ из искуства. Знају, чекају крај, и изводе правилне закључке...
Осврните се около. Ако видите крст који вири изнад кровова и
ако зачујете звук звона, ако просто из неког разлога пожелите да одете у храм,
знајте – у храму се и сада, и јуче, и прекјуче моле за мир целог света.
Придружите се тим непроцењивим мољењима. Управо због њих изнад наших глава још
увек не лете меци.
Са руског Наташа Јефтић
Протојереј Андреј Ткачов
извор: православие.ру
Нема коментара:
Постави коментар